Zdrowa Odnowa

czyli jak zadbać o siebie, jak się zdrowo odżywiać i skutecznie schudnąć

biała mąka i cukier

Biała mąka i cukier – początek problemów z wątrobą

| brak komentarzy

We wpisie Wątroba – objawy jej złego funkcjonowania opisałam objawy jakie mogą wskazywać na problemy z wątrobą oraz jakie pełni ona funkcje w organizmie. Teraz skupię się na wpływie niewłaściwej diety na stan wątroby.

Wiele z pokarmów, które powszechnie spożywamy działa na nasza wątrobę niekorzystnie, wręcz toksycznie. Jeżeli zjadamy je od czasu do czasu i traktujemy je wtedy jako dodatki, a nie dania główne, to nie stanowi to większego problemu. Jednak nierzadko takie jedzenie stanowi bazę naszego jadłospisu.

W filmie „Super size me” Morgan Spurlock pojął sie pewnego doświadczenia, którego efekty zostały utrwalone w trakcie kręcenia filmu. Spurlock narzucił sobie 3 reguły postępowania:

  1. będzie się odżywiać wyłącznie produktami dostępnymi w sieci McDonald’s, także serwowana tam wodą,
  2. nie bedzie zamawiać wersji „big” z własnej woli, a tylko wtedy gdy ktoś mu je zaproponuje (okaże się, że takie propozycje będą padać bardzo często),
  3. spróbuje – przynajmniej jeden raz – wszystkich produktów z tej sieci.

Po 30-tu dniach reżyser ważył 13 kg więcej, a jeśli chodzi o jego wątrobę, ten jeden miesiąc wystarczył, by upodobniła się – w ocenie lekarzy – do wątroby zadeklarowanego alkoholika. Eksperyment Spurlock’a wyraźnie pokazał dramatyczne następstwa pożywienia opartego na tłuszczach nasyconych, rafinowanym cukrze i białej mące.

Wypieki z białej mąki – przedsmak choroby

Zboża są znakomitym źródłem energii ze względu na skrobię – wielocukier. Są także źródłem aminokwasów, soli mineralnych, mikroelementów i witamin oraz błonnika.

Niestety te wszystkie zalety dotyczą prawdziwych zbóż, a nie przetworów zbożowych, którymi najczęściej zastępujemy wyroby z pełnego zboża. Dodatkowo zawierają one wiele składników niepożądanych: ślady pestycydów, sztuczne dodatki, barwniki, konserwanty, sól i inne.

Rafinowana mąka i wykonane z niej produkty zmuszają wątrobę do wzmożonej pracy przy eliminacji zanieczyszczeń chemicznych i organicznych oraz osłabiają perystaltykę jelit z powodu braku błonnika, przez co sprzyjają zaparciom i zaburzeniom flory bakteryjnej jelit. W skrajnych warunkach niegroźne drobnoustroje jelitowe mogą zamienić się w patogeny, gdy dojdzie do ich niekontrolowanego przerostu (np. grzyb candida).

 Cukier – im mniej tym lepiej

Cukier spożywczy jest dwucukrem, jednak jak cukry proste jest szybko wchłaniany z przewodu pokarmowego i prawie natychmiast podnosi poziom cukru we krwi. Na dłuższą metę taki mechanizm jest szkodliwy dla naszego organizmu i zagraża zaburzeniami metabolicznymi tj. naprzemienna hipo-  i hiperglikemia, insulinooporność, otyłość, cukrzyca typu 2, wzrost ryzyka miażdżycy tętnic i inne.

Można jeszcze dodać, że zarówno cukier z buraków , jak i trzciny cukrowej, nie zawiera żadnych składników odżywczych poza sacharozą. Należy więc traktować go jako przyprawę.

Nadmiar cukru w pożywieniu, a zwłaszcza słodkie przekąski między posiłkami, bardzo obciążają wątrobę i trzustkę. Gwałtowne podniesienie poziomu cukru do krwi powoduje wzmożone wydzielanie insuliny przez trzustkę. Insulina przeprowadza glukozę z krwi do komórek lub pomaga zmagazynować jego nadmiar m.in. w wątrobie.. Wątroba wykorzystuje glukozę np. do produkcji kwasów tłuszczowych i trójglicerydów, których nadmiar należy do czynników ryzyka sercowo-naczyniowego, podobnie jak podwyższony poziom cholesterolu.

Zapraszam do przeczytania innych artykułów na moim blogu dotyczących tematu zdrowego odżywiania.

Źródło: „Zdrowa wątroba. Klucz do ogólnego zdrowia” – Lukas Heidn

>

Dodaj komentarz