Zdrowa Odnowa

czyli jak zadbać o siebie, jak się zdrowo odżywiać i skutecznie schudnąć

jazda na rowerze

Jazda na rowerze – efekty i zalety :)

| 1 komentarz

Jazda na rowerze stała się bardzo popularnym sposobem na aktywne spędzanie czasu wolnego na świeżym powietrzu. Często jest także alternatywnym środkiem transportu do pracy, szkoły, na pocztę czy małe zakupy. Łącząc obie opcje mamy jednocześnie to, co przyjemne, zdrowe, a także pożyteczne :)  Jakie zalety ma taka forma ruchu i jakie efekty daje nam jazda na rowerze? 

Dla wielu osób, które nie przepadają za wizytami na siłowni czy salce fitness, rower jest fantastycznym rozwiązaniem, by poprawić kondycję i wygląd lub zrzucić zbędne kilogramy. Odchudzanie w takiej formie to sama przyjemność! Dla osób, które potrzebują ciszy i spokoju samotne wyprawy rowerem są idealnym sposobem na regenerację, a dla tych, którzy lubią, gdy coś się dzieje, idealne będą wycieczki rowerowe w towarzystwie znajomych.

Jazda na rowerze a odchudzanie

Jazda na rowerze to przede wszystkim spalanie kalorii.  Przy spokojnej jeździe tracimy około 500 kcal w czasie godziny. Pokonywanie trasy z większą prędkością pozwala spalić nawet 800 kcal. Razem ze spalanymi kaloriami tracimy także zbędny tłuszczyk, a dodatkowo wzmacniamy mięśnie pośladków, łydek, ud, podudzia i brzucha. Nasze ciało staje się więc piękne i smukłe. Dodatkowo pobudzone do pracy mięśnie pobierają zapasy energii z komórek tłuszczowych, dzięki czemu nie tylko chudniemy, ale też normalizuje się poziom cukru we krwi.

Rower wygrywa z bieganiem, siłownią i wieloma innymi rodzajami sportu w przypadku osób, których wskaźnik masy ciała (BMI) wynosi więcej niż 26, ponieważ przy wysokim BMI wskazane jest, aby w trakcie wysiłku fizycznego generować jak najmniej stresu i obciążeń (jazda na rowerze nie obciąża stawów).

Co daje jazda na rowerze?

Oprócz utraty zbędnych kilogramów i kształtowania mięśni dolnej partii ciała, jazda na rowerze wspomaga nasz organizm na wiele różnych sposobów, przede wszystkim zwiększa się wydolność organizmu, ponieważ krew jest lepiej dotleniona, serce lepiej pracuje, zwiększa się pojemność płuc. Dodatkowo obniża się ciśnienie krwi, poprawia metabolizm, wzmacnia odporność, maleje ilość tzw. „złego cholesterolu”, a zwiększa ilość „dobrego. Dzięki takiej aktywności gimnastykujemy również nasz kręgosłup, co jest szczególnie ważne u osób, których praca wymaga kilkugodzinnego siedzenia. Jazda na rowerze zapobiega również żylakom i przeciwdziała zakrzepom.
Jazda na rowerze poprawia także nasze samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Taki wysiłek fizyczny daje naszemu organizmowi zastrzyk endorfin, redukuje stres, oczyszcza z toksyn. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni na stres i zmęczenie.
Sam fakt, że przebywamy na świeżym powietrzu obcując z naturą i ciszą, daje nam niesamowitą możliwość regeneracji i wyciszenia

Dla kogo jazda na rowerze?

Jazda na rowerze to sport dla KAŻDEGO. Zarówno dla osób starszych, jak i młodszych, szczupłych i tych bardziej pulchnych, dla mężczyzn i kobiet. Na rowerze jeździć może każdy! Jedynymi przeciwwskazaniami są poważne schorzenia układu krążenia oraz zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa.

Ważne jest jednak, aby zadbać o odpowiedni dobór roweru (jego wielkość), a także o odpowiednią wysokość siodełka i odległość kierownicy. Jadąc na rowerze powinniśmy czuć komfort, bez zbędnego napięcia lub ucisku mięśni, ani bólu stawów. Złe ustawienie kierownicy i siodełka czy niewłaściwy dobór roweru może prowadzić nawet do kontuzji.

Po jakim czasie pojawią się efekty?

Jak każdy rodzaj aktywności fizycznej, jazda na rowerze, aby przyniosła efekty, nie może być zdarzeniem jednorazowym. Owszem poczujemy się odprężeni i dotlenieni, ale gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy to za mało. Ważny jest regularny trening. Poleca się więc min. 1-2godzinne przejażdżki, przynajmniej dwa razy w tygodniu. Dodatkowo warto zadbać o odpowiednią, dobrze zbilansowaną dietę, opartą na warzywach, bez słodyczy czy fast foodów. Dopiero wtedy można zaobserwować korzystny wpływ na swój wygląd.

Wycieczki rowerowe zaczynajmy od krótkich tras, aby z czasem stopniowo zwiększać dystans i wysiłek fizyczny. Dzięki temu nasze mięśnie stopniowo przyzwyczają się do wysiłku, a nam  pozwoli to uniknąć zakwasów.

Pamiętajmy o uzupełnianiu płynów podczas jazdy! Zawsze zabierajmy ze sobą wodę lub płyny izotoniczne i popijajmy co jakiś czas kilka łyków (nie czekajmy, aż poczujemy pragnienie).

Nie ma znaczenia, jaki rower wybierzemy, czy będzie to rower miejski czy trekkingowy, ważne jest natomiast, aby był wyposażony w przerzutki, które pozwolą na efektywna i niemęczącą jazdę.

Jeśli szukasz odpowiedniego roweru w najlepszej cenie, to TUTAJ znajdziesz szeroką ofertę rowerów dla kobietTUTAJ dla mężczyzn, a TUTAJ dla dzieci.

Jeżeli natomiast szukasz rowerka dla maluszka znajdziesz go TUTAJ

>

brak komentarzy

  1. konieczne jest odpowiednie uzupełnianie płynów. Jeśli nie jesteś wyczynowcem oraz stosujesz odpowiednio zbilansowaną dietę, nie jest konieczne spożywanie napoi izotonicznych to wypadałoby spożywać odpowiednią ilość wody mineralnej, która jest naturalnym źródłem elektrolitów. W normalnych warunkach zaleca się picie 2-2,5l/dzień, jednak przy intensywnym wysiłku w upalny dzień ilość ta może wzrosnąć nawet do 4l/dobę. Najlepsza będzie woda mineralna ID’EAU o alkalicznym pH i regenerującym poziomie redoxu.

Dodaj komentarz