Zdrowa Odnowa

czyli jak zadbać o siebie, jak się zdrowo odżywiać i skutecznie schudnąć

właściwości kaszy

Kasza – zdrowa i pożywna

| brak komentarzy

Mimo tego, że najczęściej wybieramy, jako dodatki do dań głównych, ziemniaki, makaron oraz ryż to coraz częściej doceniamy tradycyjne, staropolskie przysmaki jakimi są kasze.  Kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, kukurydziana, manna... To one królowały dawniej na polskich stołach i były podstawą pożywienia. Dzisiaj odkrywamy je na nowo. Tematem tym zainteresowałam się dzięki publikacjom Stefanii Korżawskiej, która jest moim odkryciem 2012r. Promuje ona w sposób szczególny zapomnianą kaszę jaglaną, o której napiszę szerzej w kolejnym poście.

O kaszy słów kilka…

Kasza to oczyszczone i rozdrobnione lub tylko pozbawione łusek ziarna zbóż. Jest źródłem łatwo przyswajalnego białka roślinnego, dostarcza energii oraz zawiera wiele cennych składników odżywczych takich jak witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe i minerały, dlatego też są ważnym elementem wśród zasad zdrowego odżywiania.

Kasza – właściwości zdrowotne

Ponieważ kasze są lekkostrawne można podawać je dzieciom, kobietom w ciąży i w czasie karmienia piersią, osobom starszym oraz rekonwalescentom. Warunkiem jest jednak, aby  kasza była ugotowana do miękkości lub rozgotowana na kleik.

Ze względu na brak glutenu w kaszce kukurydzianej i kaszy gryczanej można je podawać w momencie rozszerzania diety u niemowląt. Kaszki zawierające gluten (kasza manna, jęczmienna, orkiszowa) należy wprowadzać stopniowo w późniejszym okresie.

Najwięcej wartości odżywczych mają kasze jak najmniej przetworzone i rozdrobnione, ponieważ zawierają największe ilości składników odżywczych. Jednak są one przeznaczone dla osób, które nie maja problemów z przeżuwaniem i gryzieniem. Nie powinny ich spożywać osoby z chorobami układu trawiennego ze względu na podrażnienia śluzówki jelita oraz możliwe zakwaszenie, a także osoby gorączkujące, z rozległymi oparzeniami, chorzy na nowotwory, wycieńczeni oraz osoby po operacjach.

Dla kogo kasza?

Kaszę powinny jeść:

  • osoby z nadciśnieniem oraz z chorobami układu krążenia, ze względu na wysoką zawartość potasu i minimalną sodu;
  • osoby zagrożone anemią- ze względu na to, że kasze zawierają żelazo, kwas foliowy i witaminę E zapobiegające niedokrwistości;
  • osoby z osłabionym układem nerwowym, żyjące w ciągłym stresie oraz osoby z tendencją do depresji- kasze zawierają witaminy z grupy B oraz magnez;
  • osoby z cukrzyca oraz z zespołem X, ponieważ są bogatym źródłem skrobi, która w organizmie rozkłada się powoli na glukozę, nie powodując gwałtownego podwyższania i opadania poziomu cukru we krwi.

Kasza dla urody i figury

Mimo tego, że kasze są wysokokaloryczne, to jednak ich spożywanie pomaga zrzucić  nadwagę. Dzieje się tak dlatego, że zawierają duże ilości błonnika i szybko dają uczucie sytości. Poprawiają też przemianę materii i oczyszczają jelita, ponieważ są jak naturalna „miotła” dla organizmu. Spożywając kasze nie tylko odczuwamy poprawę w funkcjonowaniu naszego organizmu i poszczególnych jego układów, ale również poprawia się wygląd skóry, włosów i paznokci, ponieważ zawierają składniki mineralne takie, jak wapń, krzem, potas, sód, cynk, magnez, miedź, mangan i witaminę E. Najlepszymi towarzyszami dla kaszy są warzywa i chude mięso

Rodzaje kasz
Kasza gryczana

Uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz. Wytwarzana jest z gryki. Zawiera witaminy B1 i PP, kwas foliowy oraz związki mineralne wapnia, cynku, manganu, żelaza, fosforu, potasu i magnezu. Zawiera również dużo cennego, łatwo przyswajalnego białka o wysokiej wartości odżywczej. W przeciwieństwie do innych kasz nie zakwasza organizmu, po ugotowaniu jest bardzo delikatna. Zdecydowanie zalecana jest osobom odchudzającym się, a także w zaburzeniach czynności jelit, dolegliwościach układu krążenia, zwłaszcza nadciśnieniu. Może być stosowana w diecie bezglutenowej.

Kasza jaglana
To najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Zawiera stosunkowo małą ilość skrobi, za to dużo białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, B2 i B6 oraz żelaza i miedzi. Jest lekko strawna i nie uczula, bo nie zawiera glutenu. Warto ją polecić osobom stosującym dietę bezglutenową, a także cierpiącym na niedokrwistość.
Najczęściej podawana jest w połączeniu z prażonymi jabłkami.
Kasza jęczmienna
Jest to najpopularniejsza kasza w polskiej kuchni. Otrzymuje się ją z jęczmienia. W zależności od stopnia rozdrobnienia ziaren wyróżniamy: pęczak, kaszę grubą, średnią i drobną oraz perłową. Kasza ta zawiera duże ilości witaminy PP, która jest bardzo pomocna w chorobach układu krążenia oraz przy podwyższonym poziomie cholesterolu. Poprawia również wygląd skóry. Ponieważ kasze jęczmienne mają dużo rozpuszczalnego błonnika, dlatego też zapobiegają zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha towarzyszącym zaburzeniom trawienia.
Najlepiej smakują jako dodatek do mięs oraz są niezastąpionym składnikiem krupniku.
Kasza manna (grysik)
Jest to drobniutka kasza pszenna. Jest lekko strawna i ma dużo skrobi. Ma łagodny smak. Nie zawiera wielu witamin, minera łów czy błonnika, kasza ta głównie dodaje energii. Warto ją polecić przy chorobach układu pokarmowego, w chorobach nerek i dróg moczowych także w stanach gorączki.
Najczęściej jest gotowana na gęsto i dodawana do zup mlecznych oraz rosołu
Kasza kukurydziana
Produkowana z kukurydzy w postaci grubego lub drobnego grysiku. Ma sporo “dobrego tłuszczu” oraz witaminę E.  Ponieważ nie wywołuje reakcji alergicznych na gluten, dlatego też kaszkę kukurydzianą poleca się w żywieniu niemowląt zamiast kasz pszennych.
najczęściej jest gotowana na gęsto i podawana w zupach mlecznych lub z mięsem i warzywami.
Kus – kus
To drobna kasza z ziarna pszenicy twardej durum, łączy w sobie cechy makaronu i kaszy. Jest łatwa w przygotowaniu, ponieważ wystarczy zalać ją wrzątkiem i odstawić na 10 minut.
Jest łatwostrawna i sycąca, bogata w węglowodany i białko. Nie zawiera jednak błonnika, ma też mniej minerałów i witamin. Jest szczególnie zalecana dzieciom, kobietom w ciąży i osobom starszym.
Znakomicie smakuje na ciepło i na zimno,  jako składnik sałatek.


Zapraszam do przeczytania innych artykułów na moim blogu zawierających ciekawe informacje na temat kaszy jaglanej i jej właściwości zdrowotnych: Kasza jaglana – dla zdrowia i dobrego samopoczucia oraz sposobów jej przyrządzenia: Kasza jaglana – przepisy.

>

Dodaj komentarz