Zdrowa Odnowa

czyli jak zadbać o siebie, jak się zdrowo odżywiać i skutecznie schudnąć

odchudzanie przez zdrowe oddychanie

Prawidłowe oddychanie sposobem na odchudzanie i nie tylko

| 4 komentarze

Chcesz młodziej i ładniej wyglądać, mieć lepsze samopoczucie? A może chcesz jeszcze stracić parę zbędnych kilogramów? Jest pewien sposób i to w dodatku darmowy :) Co więc należy zrobić? Zacznij stosować prawidłowe oddychanie.

Jak to się dzieje, że oddychanie ma wpływ na odchudzanie? Otóż proces oddychania jest ściśle związany z innymi procesami przebiegającymi w naszym organizmie, także z procesem trawienia i przyswajania. Gdy do krwi trafia odpowiednia ilość tlenu, wszystkie reakcje utleniania odbywają się bez tworzenia się szkodliwych, toksycznych dla naszego organizmu produktów. Jeżeli oddychamy płytko wówczas organizm odczuwa ciągły głód tlenu nawet na świeżym powietrzu. Jest to przyczyną złego samopoczucia, rozdrażnienia oraz różnych chorób, m.in. chorób układu oddechowego, układu krwionośnego, chorób alergicznych, schorzeń układu pokarmowego i zaburzeń metabolicznych, nadciśnienia,  cukrzycy.

Wiele osób niepotrzebnie męczy swój organizm różnymi dietami lub, co gorsze, chemicznymi preparatami i lekami. Efekt często jest chwilowy, bo po zaprzestaniu stosowania diety lub po odstawieniu preparatów nadwaga wraca. Takie eksperymenty niszczą wątrobę, serce i nerki. A wystarczy poprawić sposób oddychania i można uzyskać zaskakujące efekty nie tylko w odchudzaniu, ale i poprawie jakości życia

Jak powinno wyglądać prawidłowe oddychanie?

Nasze życie jest ściśle związane z oddychaniem, towarzyszy nam ono od pierwszej do ostatniej chwili. Jest to taki niewidzialny „pokarm”, bez którego nie możemy żyć dłużej niż kilka minut. Według danych otrzymanych przez niemieckich uczonych 9 osób na 10 oddycha nieprawidłowo. W grupie osób oddychających prawidłowo są głównie małe dzieci. Dzieci bowiem potrafią prawidłowo oddychać same z siebie, gdy biorą wdech widać jak brzuszek pęcznieje, a przy wydechu kurczy się. Przy takim sposobie oddychania, który nazywa się przeponowym, wykorzystuje się całą pojemność płuc, która zapewnia prawidłowe dotlenienie organizmu. Towarzyszy temu odczucie, że powietrze zostało wtłoczone aż do brzucha. Wydech powinien być dwa razy dłuższy niż wdech, a pomiędzy wdechem i wydechem powinna być przerwa.

Wazne jest aby wdychać powietrze nosem  jest to niezbędne dla prawidłowych procesów życiowych. Jogowie twierdzą: „Oddychać przez usta – to biec ku śmierci”. Jest naukowo dowiedzione, że podczas oddychania nosem do 80% pochłoniętego podczas wdechu kurzu i bakterii chorobotwórczych zatrzymuje i neutralizuje system błony śluzowej jamy nosowej. Gdy oddychamy ustami, powietrze dostaje się do przełyku, krtani, tchawicy i oskrzeli. Oddychanie przez usta u dzieci prowadzi do zahamowania u nich wzrostu tarczycy, zatrzymania ogólnego rozwoju organizmu, narusza funkcjonowanie układu pokarmowego, staje się przyczyną ciągłych angin, przeziębień, grypy.

U dorosłych oddychanie ustami prowadzi do wczesnego starzenia się organizmu, miażdżycy, chorób serca, astmy. Dlatego, oprócz oddychania przez nos należy nauczyć się regulować oddech podczas rozmów – tzn. wypowiadać słowa tylko na wydechu, a nie na wdechu, by jak najmniej powietrza wchodziło przez usta. Z tej przyczyny podczas jedzenia należy milczeć. Jeść powoli, spokojnie, nie spiesząc się, w skupieniu dokładnie przeżuwać pokarm, starać się jak najmniej powietrza wdychać ustami.

Co zyskujemy oddychając prawidłowo?

Gdy prawidłowo oddychamy zatrzymujemy procesy starzenia się organizmu. Naukowo stwierdzono, że racjonalne odżywianie może przedłużyć nasze życie o 10-20 lat, a prawidłowe oddychanie o 30-40 lat.

Prawidłowe oddychanie sprawia, że jesteśmy spokojniejsi, łatwiej się koncentrujemy i relaksujemy. Poprawia się funkcjonowanie narządów wewnętrznych, przede wszystkim układu krążenia i trawienia. Toksyny zalegające w komórkach zaczynają ulegać spalaniu. To efekt dotlenienia całego organizmu. Łatwiej też jest rozprawić się z nadwagą.

W tekście Prawidłowe oddychanie – różne techniki według Michała Tombaka przedstawiłam szczegółowo różne techniki prawidłowego, pełnego oddychania. Zapraszam do przeczytania.

>

jeden komentarz

  1. super post;) ja chyba nie oddycham prawidlowo;/

    • Cieszę się, że to co napisałam jest dla kogoś przydatne, bo to jest najważniejsze. A co do oddychania, to chyba oprócz małych dzieci, to tylko osoby, które nad tym pracują, oddychają prawidłowo. Na szczęście można to zmienić, a chyba warto :)

  2. Ale spodobał mi się Twój post. Nie wiedziałam, że można źle oddychać,
    Od dziś zacznę to ćwiczyć, skoro dodatkowo jeszcze dzięki temu będę zdrowsza.
    Oddychanie słoneczno-księżycowe oraz Oddychanie zdrowotne najlepiej mi przypadły do gustu. Dziękuję za tak wspaniały wpis.

    • Każdy z podanych rodzajów ma w sobie coś interesującego i fajnie, że każdy może dla siebie wybrać, to co mu najbardziej odpowiada. Ja zaczęłam ponownie pracować w oparciu o oddychanie zdrowotne i na nowo czytam książki Michała Tombaka, które są kopalnią wiedzy o tym jak być zdrowym i dobrze się czuć.

Dodaj komentarz