Zdrowa Odnowa

czyli jak zadbać o siebie, jak się zdrowo odżywiać i skutecznie schudnąć

czy sen ma wpływ na odchudzanie

Czy sen ma wpływ na odchudzanie?

| 4 komentarze

Spanie, jako czynność najmniej energochłonna, wydaje się być wrogiem odchudzania. Jest jednak inaczej. Dlaczego? Na to składa się wiele czynników i procesów zachodzących podczas snu.

Niestety, współczesne tempo życia i codzienne stresy przyczyniają się do tego, że coraz więcej osób nie dosypia lub ma problemy ze snem. Czasami rezygnujemy ze snu, aby wykonać ważne zlecenie, ale czasem wynika to ze złej organizacji czasu lub lekceważenia znaczenia odpoczynku.  Sen to czas, w którym nasz organizm regeneruje się. Jeżeli śpimy za mało, wówczas mniej wydajnie pracujemy, mamy gorszy nastrój oraz mniejszą wydolność fizyczną, a poza tym odczuwamy większą ochotę na słodkie lub tłuste przekąski.

Jak wpływa ilość snu na apetyt?

Często po zbyt krótkim śnie mamy silne uczucie głodu, który trudno jest zaspokoić. Niestety mamy wtedy ochotę na kaloryczne przekąski, bogate w łuszcze i węglowodany. Z badań wynika, że osoby, które śpią zbyt krótko spożywają nawet do 550 kcal więcej od tych, które śpią wystarczająco długo. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyna tkwi w hormonach, których równowaga ulega zakłóceniu. Za uczucie głodu i sytości odpowiadają głównie leptyna i grelina.

  • Leptyna produkowana jest w komórkach tłuszczowych. Jej wysoki poziom powoduje brak apetytu.
  • Grelina jest produkowana w żołądku. Wydzielana jest głównie gdy jest on pusty. Powoduje wzrost apetytu.

Hormony te maja zadanie informować nas czy i kiedy powinniśmy coś zjeść. Niestety w przypadku braku odpowiedniej ilości snu dochodzi do zaburzenia wydzielania tych hormonów. U osób, które śpią zbyt krótko stwierdza się obniżoną ilość leptyny oraz wzrost poziomu greliny.

Wpływ hormonów na trawienie tłuszczów i cukrów.

Oprócz zaburzeń w wydzielaniu leptyny i greliny, dochodzi także, w przypadku zbyt krótkiego snu, do zaburzeń w wydzielaniu insuliny oraz zbytnie wydzielanie kortyzolu. Wydzielanie insuliny jest związane z wydzielaniem leptyny, natomiast kortyzol jest produkowany w sytuacjach stresowych (brak snu jest silnym stresorem dla organizmu) oraz po godzinie 22.00, jeżeli jesteśmy aktywni. Kortyzol także ma wpływ na wydzielanie insuliny. Zaburzone wydzielanie pewnych hormonów powoduje rozstrojenie całego układu hormonalnego, co często jest przyczyną przybierania na wadze lub problemów ze zrzuceniem nadmiaru kilogramów.

O tym jak wpływają hormony na odchudzanie napisałam już w artykule Czy hormony mają wpływ na efekty odchudzania?

Nieprawidłowe wydzielanie w/w hormonów wiąże się ze złą pracę wątroby i trzustki. Natomiast, aby nasz organizm prawidłowo trawił cukry i tłuszcze, niezbędne jest prawidłowe funkcjonowanie tych organów. W innym przypadku tłuszcz odkłada się w różnych częściach ciała, bo nie jest trawiony i przetwarzany na potrzebne substancje.

Na temat funkcji wątroby w naszym organizmie oraz objawów jej złego funkcjonowania można przeczytać TUTAJ.

Dlaczego warto zadbać o odpowiednią ilość snu?

Jak widać, dobry sen wpływa na nasz układ hormonalny. Sprawia, że pracuje on prawidłowo. Gdy śpimy w naszym organizmie dokonuje się również wiele ważnych procesów: regenerowanie komórek, odbudowywanie receptorów, utrwalanie naszej pamięci oraz porządkowanie wszystkich bodźców, jakie odebrały nasze zmysły przez cały dzień. Wypoczęte ciało, to również wypoczęty umysł.

Tyle korzyści, gdy zapewnimy sobie wystarczającą ilość snu. A zależy to tylko od nas samych i nic nie kosztuje :)

>

jeden komentarz

  1. Próbuję zrzucić swoje zbędne kilogramy. Zastanawiałem się nad tym czy sen może być negatywnym skutkiem. Ale przeczytałem wpis i teraz już wszystko wiem. Dzięki

    • Mi też to trochę rozjaśniło w głowie. Tym bardziej, że łatwo u mnie o rozchwianie układu hormonalnego. Niestety doba jest taka krótka…

  2. Podczas cyklu ćwiczeń zawsze należy zwracać uwagę na sen z prostej przyczyny: nasz cały układ trawienny odczuwa ogromne zmiany

  3. no tak sen jest ważny teraz jak sie dowiedziałam o tym od dietetyka, to coraz wiecej czytam i rzeczywiscie ma to sens, kiedys spałam najmniej jak sie dalo bo uwazalam ze skoro zjadlam za duzo to jesli nie ebde spala to spale to i schudne a tu zonk jakich malo :) no coz czlowiek uczy sie cale zycie :)

Dodaj komentarz