Choroby zależne od tego co jemy według Ewy Bednarczyk-Witoszek
Jak zdrowo się odżywiać

Choroby zależne od tego co jemy według Ewy Bednarczyk-Witoszek

5/5 - (1 vote)

Jak wiemy, choroby nie biorą się z powietrza. Mówią nam o tym, że jest coś, co nam nie służy. Może być to konkretny produkt, ale mogą być też spowodowane innymi czynnikami. Według Ewy Bednarczyk-Witoszek pewne choroby zależne są od tego co jemy i wymagają wprowadzenia Diety Dobrych Produktów. O tym, jakie produkty składają się na Dietę Dobrych Produktów, pisałam w jednym z artykułów, który znajduje się tutaj.

Choroby zależne od tego co jemy

Poniżej znajdują się choroby, w których zmiana jedzenia spowodowała poprawę stanu zdrowia według Ewy Bednarczyk-Witoszek.

Do tej grupy chorób oprócz braku apetytu i biegunki należą inne choroby dotyczące układu pokarmowego: wzdęcia, wymioty, nieświeży oddech, przepuklina rozworu przełykowego, uchyłkowatość, polipy, choroby przełyku włącznie z chorobą Baretta, zgaga, choroba wrzodowa lub tylko zapalenie żołądka i dwunastnicy, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, zespół jelita wrażliwego, biały nalot na języku, rozpadliny na języku, nadmiar śluzu w przewodzie pokarmowym, celiakia, bóle okolicy wątroby, wirusowe zapalenie wątroby, żółtaczka, zapalenie pęcherzyka i dróg żółciowych, przewlekła czkawka, zaparcia.

Zaparcia pojawiają się też często na początku wprowadzania DDP. Należy wówczas pić 2 szklanki przegotowanej, ciepłej wody przed śniadaniem. Należy też częściej jeść zupy z produktów DDP, surowych warzyw, na które mamy ochotę. Należy też spożywać odpowiednią ilość tłuszczów oraz jeden rodzaj produktu bogatobiałkowego na dobę do syta.

Najważniejsze zasady

Zawsze należy obserwować organizm, czego chce i co mu służy lub nie służy. Nie należy się przymuszać do posiłku, na który nie ma się ochoty.

Nasi sprzymierzeńcy według Ewy Bednarczyk-Witoszek

Obok produktów, które na nie służą, są również takie, które nas wspierają w powrocie do zdrowia.

Tłuszcz

Jest on przyjazny dla żołądka, ponieważ chroni przed rozwojem bakterii, przed działaniem nadmiernej ilości kwasów żołądkowych, chroni przed uszkadzającym działaniem konserwantów, przed alergenami pokarmowymi i pokarmami nietolerowanymi i jest bardzo dobrym źródłem energii. Stosowany zewnętrznie pomaga w przesuszeniu skóry i śluzówki. Sprawdzajmy jaki rodzaj tłuszczu tolerujemy dobrze, bo może to być śmietana i masło, olej lub oliwa, a może skwarki i smalec czy jeszcze inny z listy DDP, np. awokado czy kokos.

Woda

Niektórym osoby pomaga picie przegotowanej ciepłej wody, a innym rosół czy gorzkie zioła, jeszcze innym picie herbaty. Popijanie małymi łykami często przynosi poprawę i ulgę. Można zastosować sodę oczyszczoną, której pozytywne działanie odczuwamy natychmiast.

Jarzyny

Większość osób z dolegliwościami żołądkowymi lubi ziemniaki pod każdą postacią. Żołądek lubi zupy z jarzyn z listy DDP.

Gorzkie zioła

Mają działanie żółciopędne, żółciotwórcze i łagodzące. Należą do nich: szałwia, piołun, glistnik jaskółcze ziele, arcydzięgiel, mniszek, krwawnik, liście orzecha włoskiego, prawoślaz, dziewanna, goryczka, podbiał, imbir, kardamon, kurkuma, cynamon, karczochy, rukola, endywia, sałata, cykoria, zielona herbata, kakao, mięta, majeranek, kasza gryczana w zupie, szafran, ogórecznik, anyż, kłącze tataraku i inne.

Owoce

Z owoców żołądek czasami toleruje banany nie bardzo dojrzałe, czasami też kompoty owocowe nie sprawiają problemów.

Co lubi nasz żołądek — Dieta Dobrych Produktów

Niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Tylko obserwacja swojego organizmu da taką odpowiedź, ponieważ jeden żołądek lubi śmietanę, drugi ziemniaki, a kolejny pastę rybną. Podobnie może być z rosołem, warzywami z tłuszczem, zupą, skwarkami czy nie całkiem dojrzałym bananem. Gdy żołądek jest w lepszym stanie, to coraz lepiej toleruje lekko kwaśne posiłki np. z pomidorami, kiszonymi warzywami czy z sokiem z cytryny. Dla niektórych osób zjadanie bogatobiałkowych produktów zwierzęcych jest zbyt ciężkie dla żołądka i wybierają lżej strawne białka roślinne takie, jak migdały, nasiona lnu, słonecznika, pestek z dyni, soi, orzechy, groch, fasolę, mak, sezamki, chałwa, nasiona pinii. Niektórzy wybierają masło orzechowe. Zawsze wybór powinien paść na to, co zjadamy ze smakiem.

Co szkodzi żołądkowi

Produkty szkodzące żołądkowi u każdego będą w innym nasileniu, są to:

  • zboża glutenowe: produkty żytnie, pszenne, orkiszowe, jęczmienne, owsiane
  • zboża bezglutenowe: produkty ryżowe, kukurydziane, jaglane. Mniej uszkadzają śluzówkę żołądka niż zboża glutenowe.
  • owoce: najgorzej działają dojrzałe banany, winogrona, jabłka i suszone owoce. Niskowęglowodanowe owoce, gotowane lub pieczone mniej szkodzą. Nie całkiem dojrzałe banany są czasem zamiennikiem ziemniaków
  • jadanie dwóch i więcej rodzajów produktów bogatobiałkowych na dobę.
  • produkty mleczne, najbardziej szkodzą mleko i lody, najmniej śmietana i masło
  • benzoesany, glutaminiany, saletry, sztuczne barwniki, proces wędzenia
  • nadmiar węglowodanów
  • za mała ilość tłuszczu
  • inne: kapustne, cebulowe, psiankowate, alkohol, aspartan, posiłki za zimne, za gorące, za pikantne.

Tekst napisany jest na podstawie książki Ewy Bednarczyk-Witoszek „Dieta Dobrych Produktów”. Dla mnie ta książka jest kopalnią wiedzy na temat tego co jeść, żeby żyć w pełni zdrowia. Polecam ją każdemu, bo uważam, że na prawdę warto.

Kliknij TUTAJ, aby zobaczyć książki wydane przez Ewę Bednarczyk-Witoszek. 

Leave a Reply