Wpływ cukru na organizm człowieka

wpływ cukru na organizm człowieka
5/5 - (1 vote)

Mimo tego, że świadomość na temat zdrowego odżywiania jest coraz większa, to wciąż spożywamy pokarmy pełne dodatkowych cukrów, jemy zbyt dużo rafinowanych węglowodanów i pijemy słodzone napoje, a mało jest w naszej diecie zdrowych tłuszczów, białek i wystarczającej ilości błonnika. W ten sposób fundujemy naszemu organizmowi ciągłe nadwyżki cukru, czyli większe jego ilości niż są potrzebne do dobrego funkcjonowania. Taka sytuacja nie jest bez znaczenia i dlatego w tym tekście opiszę jaki jest wpływ cukru na organizm człowieka. Oczywiście chodzi o nadmierne jego spożywanie.

Jakie są skutki nadmiernego spożywania cukru

Gdy wprowadzamy do naszego organizmu dużo więcej cukru niż jest to potrzebne, to jest on magazynowany w wątrobie (to taki nasz zapas, gdyby poziom cukru był za niski) albo jest zamieniany w tłuszcz. Proces ten odbywa się dzięki działaniu insuliny – hormonu, który kontroluje poziom cukru. O tym jak na wątrobę działa cukier pisałam już w innym miejscu na moim blogu.

Działanie insuliny ma dwa oblicza, takie, które nam się podoba i takie, którego za bardzo nie chcemy. Z jednej strony chroni nas przed skutkami wysokiego poziomu cukru, z drugiej zaś blokuje spalanie tłuszczy, przez co odkłada tłuszcz tam, gdzie nie chcemy, np. na brzuchu. Jakie są tego konsekwencje dla naszego organizmu?

Odkładanie tłuszczu spowodowane nadmiarem cukru

Przybieranie na wadze i odkładanie tłuszczu to coś więcej niż problem ze zwiększeniem rozmiaru ubrań. Tłuszcz może się odkładać nie tylko pod skórą, ale także wokół narządów w jamie brzusznej. Może to występować także u osób, które pozornie wyglądają na szczupłe. Z odkładającym się tłuszczem trzewnym wiąże się problem insuliooporności, chorób serca, niektórych nowotworów, w tym raka piersi i jelita grubego.

Insulinooporność pojawia się wtedy, gdy organizm przestaje reagować na insulinę, więc jest ona wydzielana w coraz większych ilościach, aż doprowadza to do wyeksploatowania przemęczonej trzustki skutkiem czego pojawia się cukrzyca. Insuliooporność jest tym bardziej niebezpieczna, ponieważ nie daje objawów, a połączona z otyłością brzuszną, wysokim poziomem trójglicerydów, niskim poziomem dobrego cholesterolu oraz wysokim ciśnieniem krwi określana jest jako zespół metaboliczny – czasem nazywany śmiercionośną czwórką.

Przedwczesne starzenie się

Nadmiar cukru nie tylko odbiera zdrowie czy powoduje odkładanie tłuszczu, ale jest też przyczyną przedwczesnego starzenia się. Dzieje się tak dlatego, ponieważ cząsteczki cukru powstałe w wyniku glikacji (AGE) przyspieszają proces starzenia się oraz przyczyniają się do powstawania chorób wieku podeszłego m.in. chorób układu sercowo-naczyniowego, chorób nerek, choroby Alzheimera czy zwyrodnienie plamki żółtej. AGE powodują sztywnienie mięśni, ścięgien i naczyń krwionośnych oraz przyczyniają się do powstawania zmarszczek. Krótko mówiąc, glikacja w zasadzie równa się katastrofie w sferze zdrowia i urody.

Uzależnienie od cukru

Jeżeli ktoś kiedykolwiek próbował zrezygnować z jedzenia cukru, to bardzo szybko poczuł, że nie jest to takie proste. Najnowsze badania pokazują, że cukier mocno uzależnia, a głód cukrowy bywa większym wyzwaniem niż głód narkotykowy. Cukier jest też zaliczany do „substancji odurzających”, ponieważ uwalnia opioidy (związki chemiczne wywołujące euforię) oraz dopaminę (neuroprzekaźnik, który pomaga kontrolować w mózgu ośrodki nagrody i przyjemności). Uwolnienie opioidów i dopaminy tłumi odczuwanie bólu i wysyła do mózgu sygnały przyjemności – reakcja podobna jak przy stosowaniu narkotyków. Spożywanie cukru daje uczucie zadowolenia i powoduje, że chcemy sięgać po niego stale.

A co z fruktozą czyli cukrem z owoców?

Fruktoza to cukier znajdujący się w owocach, warzywach i miodzie. Jest to cukier prosty, czyli jest wchłaniany do krwi w trakcie procesu trawienia. Fruktoza inaczej wpływa na organizm niż inne cukry proste, ponieważ nie jest wykorzystywana jako źródło energii po dostarczeniu do organizmu. Jest metabolizowana wyłącznie w wątrobie, gdzie część jej jest zamieniona w tłuszcz i zmagazynowana. Dlatego spożywanie dużej ilości fruktozy z wypieków, płatków kukurydzianych czy syropu glukozowo-fruktozowego może prowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Proces ten zachodzi szybciej, gdy fruktoza przyjmowana jest w postaci płynnej, bo cukier dociera do wątroby jeszcze szybciej i wzmożone jest magazynowanie tłuszczu.

Dodatkowo fruktoza nie powoduje wydzielenia insuliny i sprawia, że organizm jest odporny na leptynę, hormon hamujący apetyt. Sprzyja to łatwiejszemu przybieraniu wagi i odkładaniu się tłuszczu. Mimo tego, że fruktoza nie powoduje wydzielania insuliny to długotrwałe jej spożywanie wywołuje kompensacyjne zwiększanie wydzielania insuliny i również może doprowadzić do insuliooporności, a w dalszej konsekwencji do zespołu metabolicznego.

Dodatkowym obciążającym faktem w temacie wpływu fruktozy na organizm człowieka jest to, że tworzy więcej AGE niż jakikolwiek cukier. Przypominam, że AGE przyspiesza procesy starzenia się, w tym powstawania zmarszczek oraz pojawiania się chorób wieku podeszłego.

Pomimo negatywnego działania fruktozy niektóre owoce są wskazane do spożywania, tym bardziej, że są bogate w antyoksydanty i błonnik. Należą do nich m. in. czarne jagody, jabłka, grejpfruty, jeżyny, maliny, truskawki, melon.

W jakich produktach jest najwięcej fruktozy

Do pokarmów zawierającymi najwięcej fruktozy należą między innymi pieczywo, płatki śniadaniowe, ciastka czekoladowe, ciasta, karmel, gotowe sosy sałatkowe, pączki, suszone owoce, soki owocowe, miód, lody, dżemy i galaretki, ketchup, placki i pierożki, napoje bezalkoholowe i napoje energetyzujące, sos pomidorowy.

Jak widać, wpływ cukru na organizm człowieka jest różny. Zależy przede wszystkim od tego, jak dużo go spożywamy. Nie zapominajmy o tym, że cukier należący do węglowodanów jest potrzebny dla naszego organizmu, ponieważ jest źródłem energii i bez niego nasz mózg, mięśnie i układ nerwowy nie mogą dobrze i wydajnie funkcjonować. Najważniejsze jest to, żeby był spożywany w odpowiednich ilościach. Z niektórych badań wynika, że wystarczą dwie łyżeczki cukru dziennie. Należy wziąć też pod uwagę to, że znajduje się on w bardzo wielu produktach spożywanych na co dzień.

Planujesz odstawienie cukru?

Mam nadzieję, że ten post uświadomił Ci, że warto ograniczyć cukier. Jeżeli szukasz wiedzy na temat, jak odżywiać się w czasie detoksu cukrowego, co jeść, a czego unikać, zaglądnij tutaj. Znajdziesz tu konkretne wskazówki, na co zwrócić uwagę planując posiłki po odstawieniu cukru.

Tekst jest napisany w oparciu o książkę B. Alpert, P. Farris „Detoks cukrowy” , znajdziesz ją tutaj. W książce tej znajdziesz 3-dniowy plan odstawiania cukru, 4-tygodniowy plan posiłków po detoksie cukrowym oraz propozycję treningu oraz wiele przepisów na zdrowe dania i przekąski.

Inne artykuły na temat zdrowego odżywiania znajdziesz tutaj

Jeżeli uważasz, że ten artykuł jest wartościowy, to kliknij w dowolną reklamę na tej stronie :) Pozwoli mi to na rozbudowanie tego bloga i regularne dodawanie wartościowych treści :)

Możesz również polubić

Leave a Reply